4.18.2014

Om bra band, artister, låtar och spellistor

För ett tag sedan var det en anonym kommentar som frågade vilken musik jag lyssnar på. Jag hade faktiskt glömt bort det men nu när jag kollade igenom utkast blev jag påmind och tog upp skrivandet av musik-inlägget. 

Min kära syster verkar tro att jag endast och bara lyssnar på Håkan Hellstöm vilket jag inte gör. Men jag ska vara ärlig, hans musik spelar jag flitigt, dock spelar jag en hel drös andra artister också. Jag lyssnar mycket på The smiths och Morrissey's egna soloskivor. The beatels, The jam, Janis Joplin och Bob Dylan lyssnar jag gärna också på. Det blir en hel del svenska artister som Björnstammen, som jag kanske ska se live snart, Makthaverskan, Markus Krunegård, Bob hund, säkert!, Vit päls och Herr Hellström.
 Två gifar som visar mycket tydligt hur jag känner mig när jag lyssnar på bra musik.

Enligt mig så passar musik till de flesta tillfällen allt från träning och matlagning till pluggning och väntan. På joggingturer med musik vill jag ha låtar jag nästan kan utantill, så att jag kan lyssna på texterna och fundera över dem istället för att fundera över att sätta den ena foten framför den andra. Låtar med invecklade texter och gömda budskap föredrar jag då. Att lyssna på denna låt  när jag är på springtur får mina ben att springa ännu snabbare. Även denna gamla dänga och samtidigt spela upp slutscenen i Wallflower när Charlie säger "and in that moment I swear we were infinite"
När jag pluggar föredrar jag instrumentalmusik så jag inte hakar upp mig på texter utan koncentrerar mig på skolarbetet. Min absolut bästa spellista för dessa stunder är denna, som jag nästan kan utantill nu. Även The xx och liknande tycker jag är fenomenala att plugga till.
När jag väntar, går någonstans eller bara har lust lyssnar jag ibland på poddar. För en tid sedan gjorde jag ett himla långt inlägg om det som du kan läsa om du vill.