6.14.2014

Några rader om att sluta nian

Jaha. Nu har jag gått min sista dag i grundskolan. Min sista dag på skolan jag gått på sedan fyran. Min sista dag med de fyra som jag gått med sedan dagis. Min sista dag i nian är nu över och jag har ett väl behövligt sommarlov framför mig. Åh vad jag längtat.
En av alla tankar som slog min när alla nionde klasserna var samlade i kyrkan igår var att åren gått så otroligt fort. Det kändes som vi precis steg in på högstadiet i sjuan på nervösa ben för att ha våra första lektioner samt få våra första skåp. Jag minns exakt hur vårt första möte med den nya klassen var. Alla stela och nervösa samtal, trevande blickar och förväntansfulla ansikten.
Jag har nog inte riktigt greppat att det faktiskt är över. Det har knappt funnits tid att tänka på att vi ska sluta de sista veckorna. Det har varit så mycket annat att göra så att det är nu först efteråt jag stannar och tänker hur snabbt allt gått, och hur mycket jag har trivts i min klass, 9d. Fy satan vad jag kommer sakna tryggheten, de trevliga människorna och häftiga diskussioner vi haft. Nu är det över. Med en blandning av vemod och glädje slutade jag nian. Visst, som jag skrev innan kommer jag sakna klassen men det kommer bli så fruktansvärt skönt att få välja linje på gymnasiet, få börja i en annan stad där jag inte känner så många och få lämna byn jag bor i. Det ska bli skönt att slippa högstadiet och allt va det innebär och att slippa se samma ansikten som jag sett sedan jag började min första skoldag.
Ett farväl till min mellan- och högstadieskola. När jag tänker på dig kommer jag minnas skolmaten, korridorshängen innan lektionerna, alla de glada, engagerade och ibland kassa lärarna. Jag kommer minnas  plugghetsen, uppehållsrummen med skåpen och såklart vännerna jag lärt känna där. Ett stort farväl, vi ses förhoppningsvis inte på länge för nu ska jag börja på en annan skola, i en annan stad med nya människor och det ska bli så himla härlig.

Så skrev jag igår precis när vi hade slutat och alla känslorna bara skölds över mig. Det är ingen bra text men det är kul att se och spara för att veta vad jag tyckte då. 
Ät mycket jordgubbar, bada i havet, upplev sommarnätterna med personer du gillar, sov ut på riktigt och ta hand om varandra, för det kommer jag göra. Ha en fin sommar, junikramar.